Vandaag maak ik deze blog over de techniek die Escher gebruikt in zijn werken.
De techniek om te beginnen met een zwart vlak en het zwart dan weg te werken was de meest geschikte techniek om zijn bedoelingen te verwezelijken.Symmetrie en regelmatige vlakverdeling vind je ook dikwijls terug in zijn werken. Hij was zeer technisch aangelegd en probeerde het oog van de toeschouwer te misleiden. In het begin van zijn kunstcarrière vond hij de technische kant van zijn werken heel belangrijk. Maar op een bepaald moment wou hij meer zijn gedachten gaan uitdrukken in zijn prenten. Hiervoor heeft hij deze techniek niet zo veel nodig.
Op een bepaalt moment ging Escher houtsnede maken. Deze passie had hij overgeërfd van Jessurun de Mesquita. Hij was de leraar en een goede vriend van Escher en maakte vooral sensitivistische tekeningen.
Later ging Esher ook houtgravure gebruiken ondertussen heeft hij ook lithografiën gemaakt. Maar omdat hij bij zijn lithografiën niet zo'n goed contrast kon creëren als bij een mezzotint ging hij meer mezotinten maken. Mezzotint heeft ook wel de naam zwarte kunst. Het vergde hem veel tijd om zijn mezzotinten af te werken. Daarom heeft Escher er ook maar 7 kunnen creëren.
Morgen ga ik iets meer schrijven over de onderwerpen die hij gebruikt in zijn werken.
Bron:
http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn2/escher
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maurits_Cornelis_Escher
http://nl.wikipedia.org/wiki/Samuel_Jessurun_de_Mesquita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten