Vandaag ga ik jullie iets meer vertellen over de onderwerp die Escher gebruikt in zijn werken.
Een groot deel van de beroemdste werken van Escher hebben wiskundige principes, vormen en ideeën als basis. Misschien wel raar als je weet dat wiskunde helemaal geen favoriet vak was van hem. Abstractie vond hij niet plezant en in algebra was hij slecht. Het feit dat hij ongebruikelijke perspectieven gebruikt voor zijn werken zorgt ervoor dat hij kan spelen met de subjectieve waarneming van de toeschouwer van zijn werk. Een zeer grote bron van inspiratie voor hem was het Alhambra in Granada. Dit is een moors paleis in Spanje, met moorse en arabische kunst. Daar werd ook veel gebruik gemaakt van vlakken en geometrische figuren.
Doordat Eschers broer professor was in de geologie wees hij hem op het verband tussen de prenten die hij realiseerde en kristallografie. Tijdens de oorlog is hij dan op zoek gegaan naar de vlakvulling in schoolschriftjes. Hij heeft de mogelijkheden allemaal uitgewerkt. Doordat hij deze mogelijkheden allemaal heeft uitgepluisd kun je in zijn regelmatige vlakvullingen alle 17 de symmetriegroepen terug vinden.
Een vlakvulling is dus een figuur waarvan de buitenlijn precies samenvalt met de buitenlijn van alle omringende figuren en dat eindeloos naar alle kanten herhaald kan worden. Een vlakvulling is een figuur waarvan de buitenlijn juist samenvalt met de buitenlijn van de omringende figuren. In deze regelmatige vlakvullingen liet hij dan meestal ook nog eens oneindigheidsbenaderingen insluipen. Hierbij laat hij het gebruikte figuurtje kleiner en kleiner worden naargelang de afstand van de rand, zo lijkt het alsof ze oneindig blijven doorgaan naar alle kanten. Voor zo'n vlakvulling gebruikte hij vaak insecten of planten.
In de tijd dat Escher rondreisde door Spanje en Italië heeft hij vooral in Italië veel realistische landschappen gebruikt als onderwerp voor zijn prenten. Escher gebruikte ook vaak perspectieven zodat het onderwerp veel groter lijkt of dat het heel klein overkomt. Simultane werelden vond hij ook plezant om te gebruiken in zijn werken, dit doet hij dan door voorwerpen zoals bomen te laten weerspiegelen in vijvers.
Morgen ga ik een werk van hem beschrijven. Tot dan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten